Testy przeznaczone dla uczniów klas IV - VI składają się z tekstów o różnorodnej tematyce, bliskiej doświadczeniom czytelniczym i życiowym uczniów oraz z zadań, które winni rozwiązać po samodzielnym, cichym przeczytaniu tekstu. W proponowanych tekstach czytania występują dwa rodzaje zadań: otwarte, w których uczeń samodzielnie formułuje swoją odpowiedź oraz zamknięte, gdy spośród wielu podanych odpowiedzi wybiera jedną prawidłową. Uczeń rozwiązując zadania otwarte, staje w odmiennej sytuacji zadaniowej. Podstawą czynności, które ma wykonać, są działania o charakterze twórczym, dotyczące tworzenia, wytwarzania i zastosowania informacji tekstowych w odmiennych sytuacjach. Formułowanie odpowiedzi pozwala doskonalić proces czytania, a także sprzyja nabieraniu wprawy ucznia w pisemnym wypowiadaniu się. W zadaniach otwartych za każde poprawne uzupełnienie, uczeń otrzymuje większą ilość punktów. Aby zaliczyć test czytania, uczeń powinien rozwiązać 1/3 zamieszczonych w nim zadań. Uzyskanie przez ucznia oceny celującej oznacza, że rozwiązał wszystkie zadania testowe bezbłędnie, nie popełnił błędów językowych i ortograficznych.
Czytanie ze zrozumieniem – kl. IV „Chatka Puchatka” Tymczasem Prosiaczek z Puchatkiem wędrowali Lasem, trzymając się za ręce. Puchatek tłumaczył Prosiaczkowi (...) ile czasu jeszcze upłynie, zanim wzejdzie jego żołądź. - Spójrz, Puchatku - rzekł nagle Prosiaczek - coś tam siedzi na Sośnie. - Tak, coś tam siedzi - przyznał Puchatek patrząc uważnie w górę. - Tam siedzi jakieś Zwierzę. Prosiaczek złapał Puchatka za ramię na wypadek, gdyby Puchatek się przeląkł. - Czy to jest jedno z tych Dzikich Zwierząt? - zapytał patrząc w przecą stronę. Puchatek skinął łebkiem. - To jest Jagular - powiedział. - A co robią Jagulary? - spytał Prosiaczek z iskierką nadziei, że nic. - One zaczajają się w gałęziach drzew i spadają na tego, kto przechodzi pod spodem - rzekł Puchatek - Krzyś mi o tym powiedział. - Może my lepiej nie będziemy przechodzić pod spodem, Puchatku? Żeby on tylko przypadkiem nie zleciał i czegoś sobie nie zrobił... - One sobie nigdy nic nie robią - rzekł Puchatek - bo to są Świetni Zlatywacze. Prosiaczek czuł w dalszym ciągu, że byłoby rzeczą nierozsądną znaleźć się pod Świetnym Zlatywaczem, i właśnie miał już zamiar prędziutko pójść z powrotem po coś, czego zapomniał, gdy Jagular zawołał do nich z góry: - Pomocy! Pomocy! - Jagulary zawsze tak robią - rzekł Puchatek mocno zaciekawiony. - Wołają „Pomocy! Pomocy!”, a kiedy patrzy się w górę, zlatują na dół na tego, kto patrzy. - Ja patrzę w dół! - zawołał Prosiaczek tak głośno, aby Jagular nie popełnił czasem czegoś niestosownego. A. A. Mllne Wykonaj polecenia: 1. Kto opowiada przygodę Puchatka i Prosiaczka?
a. narrator 3 – osobowy b. Prosiaczek c. Puchatek d. narrator 1 – osobowy 2. Co na pewno rosło w lesie, przez który szli Puchatek z Prosiaczkiem? a. sosna b. buk c. dąb d. jarzębina 3. Co siedziało na drzewie? a. Puchatek b. Czarownica c. jakieś Zwierzę d. Prosiaczek 4. W czasie rozmowy z Puchatkiem Prosiaczek: a. uważnie patrzy we wskazanym kierunku b. odwraca głowę w przeciwnym kierunku c. patrzy Puchatkowi w oczy d. zamknął oczy 5. Co zdaniem Puchatka robią Jagulary? a. nic nie robią b. śpią spokojnie na drzewach c. oglądają wędrowców d. spadają na przechodzących pod drzewami 6. W zdaniu „Puchatek skinął łebkiem” – wskaż: a. podmiot - ............................................................................... b. orzeczenie - ........................................................................... 7. Rozwiń zdanie: „Puchatek skinął łebkiem...” – dodając określenie podmiotu. ...................................................................................................... 8. Wpisz podany czasownik – wędrować w odpowiedniej formie. a. co robiłem? - ........................................................................ b. co robię? - ............................................................................ c. co będę robił? - .................................................................... a. czasownik w czasie - ............................................................ b. czasownik w czasie - ............................................................ c. czasownik w czasie - ............................................................ 9. Puchatek lubi przekąsić małe conieco. Właśnie wylizuje baryłkę do czysta. Ułóż wyrazy w kolejności alfabetycznej. Podkreślone w nich litery utworzą hasło. b alon, z upa po moc, kapusta, ma pa, wia dro, k ryjówka, na lewka, ogn ik, s iano, lod owisko, top orek, wy kaz, drzw i, bębe nek OTO PRAWIDŁOWE ROZWIĄZANIA KOLEJNYCH ZADAŃ TESTU „CHATKA PUCHATKA”
Pyt.
|
Odpowiedź
|
Ilość punktów
|
1.
|
a) – narrator 3 - osobowy
|
1 pkt
|
2.
|
c) – dąb
|
1 pkt
|
3.
|
c) – jakieś zwierzę
|
1 pkt
|
4.
|
b) – odwraca głowę w przeciwnym kierunku
|
1 pkt
|
5.
|
d) – spadają na przechodzących pod drzewami
|
1 pkt
|
6.
|
a) – podmiot – Puchatek b) – orzeczenie – skinął
|
2 pkt
|
7.
|
Np. Przestraszony Puchatek skinął łebkiem.
|
2 pkt
|
8.
|
a) wędrowałem b) wędruję c) wędrował a) przeszłym b) teraźniejszym c) przyszłym
|
3 pkt
|
|
|
|
9.
|
balon, bębenek, drzwi, kapusta, kryjówka, lodowisko, mapa, nalewka, ognik, pomoc, siano, toporek, wiadro, wykaz, zupa. „Ani kropli miodku”.
|
4 pkt
|
1 - 9
|
Razem
|
16 pkt
| Czytanie ze zrozumieniem – kl. V
„Rodzinny pstryk”
Dzisiaj właśnie Jakub jechał tramwajem do babci, i jechał długo, bo Warszawa jest przecież dużym miastem. A kiedy już przyjechał i zjadł obiad, babcia zapytała: - Co chcesz robić? - Chcę obejrzeć te albumy! - Jakie albumy? - Paulinko – wtrącił się dziadek – zapomniałaś, że obiecałeś Kubusiowi pokazać fotografie? Po chwili Jakub zobaczył ślubne zdjęcie dziadków, a potem tatusia wtedy, kiedy był niemowlakiem, i tatusia trochę starszego, i jeszcze tysiąc innych tatusiów w różnym wieku. A potem jeden z tych tatusiów trzymał za rękę dziewczynę, a tą dziewczyną była mama. - O, tu jest Magda! – zawołał dziadek. – Miesiąc wcześniej się poznali! A na tym drugim zdjęciu biorą ślub! No, poznajesz wszystkich? - To jest tatuś, a to mama – powiedział bez wahania Jakub. - To... ojej, ta elegancka młoda pani to chyba Matylda? A to? - A tu stoi druga córka babci Matyldy... – powiedział dziadek. - Oczywiście, przecież to ciotka Witusia! A ta malutka dziewczynka to musi być Kornelia! Ojej, taka malutka, a teraz już chodzi do liceum... Babcia przewróciła następną stronę albumu i znowu westchnęła. - Zobacz, Ludwisiu – powiedziała do męża – to już jest zdjęcie z drugiej rocznicy ślubu naszego Władzia. Witusia trzyma na ręku dziecko, to jej młodsza córeczka, Lucia. Matylda ma dwie wnuczki, widzisz a my tylko wnuka... - Jak to „tylko” – oburzył się Jakub. – To co, ja ci się nie podobam? Wolałabyś, babciu, żebym był dziewczynką?! - Ależ skąd! – zaprzeczyła babcia. – Nigdy w życiu! Za nic w świecie bym nie chciała, żebyś był kim innym, niż jesteś. Ale widzisz, mieliśmy tylko syna, twojego tatę, i teraz chcielibyśmy mieć dziewczynkę. Chociaż jedną wnuczkę...
Irena Landau
Wykonaj polecenia:
1. W jakim mieście mieszkają dziadek i babcia Jakuba? .............................................................................................. ..............................................................................................
2. Czym zajmowali się dziadkowie i wnuk po zjedzeniu obiadu? .............................................................................................. ..............................................................................................
3. Jak mieli na imię: a) dziadek i babcia, z którymi Jakub oglądał zdjęcia? .............................................................................................. b) rodzice Jakuba? .............................................................................................. c) babcia Jakuba ze strony mamy? .............................................................................................. d) siostra mamy Jakuba? ..............................................................................................
4. Ile córek ma ciocia Witusia? a) żadnej b) 1 c) 2 d) 3
5. Którym wyrazem o znaczeniu ogólnym objąłbyś (objęłabyś) wszystkie postaci, które pojawiły się w powyższym fragmencie? a) zbiór b) rodzina c) dom d) znajomi
6. Jak nazywamy stopień pokrewieństwa istniejący pomiędzy Kornelią i Jakubem? a) są rodzeństwem b) Kornelia jest córką Jakuba c) w ogóle nie są spokrewnieni
7. Czyich zdjęć w albumie było najwięcej? a) jego dziadków b) jego rodziców c) jego ojca d) trudno powiedzieć
8. Ile sióstr miała mama Kuby? a) żadnej b) 1 c) 2 d) trudno powiedzieć
9. Dlaczego babcia Paulina chciała mieć wnuczkę? a) uważa, że dziewczynki są grzeczniejsze b) posiadanie wnuczki jest oznaką szczęścia c) sądzi, że w każdej rodzinie powinien być chłopiec i dziewczynka d) miała najpierw syna, później wnuka, chciałaby się także trochę zajmować dziewczynką
10. Połącz definicje z nazwami pokrewieństwa.
a) pradziadek b) wuj c) kuzyn d) bratanek
|
a) syn brata b) ojciec dziadka lub babci c) brat ojca d) bliższy lub dalszy krewny
| 11. Odpowiedz na podstawie tekstu, co jest źródłem wiedzy Jakuba o przeszłości? a) podręcznik do historii b) archiwalne dokumenty c) legendy d) relacje i zdjęcia
12. Jakie znaczenie przede wszystkim mają zdjęcia oglądane przez Jakuba? a) historyczne b) artystyczne c) dokumentalne d) pamiątkowe
13. Połącz wyrazy z pierwszej kolumny z odpowiednimi wyrazami z drugiej (jeśli jest to konieczne, zmień formę wyrazów z drugiej kolumny).
a) rodzina b) małżeństwo c) pokrewieństwo d) związek
|
a) bliski b) nierozerwalne c) liczne d) dobrana
| 14. W którym zestawie znajdują się wyłącznie wyrazy pokrewne? a) krewniak, pokrewny, rodzina, małżeństwo b) dziadek, babcia, wujek, mama c) ród, rodzina, rodzinny, rodzinka d) rodzina, urodziny, rodzynek, rocznica
15. W punkcie b) ćwiczenia 14 mamy do czynienia wyłącznie z: a) rzeczownikami b) czasownikami c) przymiotnikami d) przysłówkami
16. Narysuj swoją rodzinę.
OTO PRAWIDŁOWE ROZWIĄZANIA KOLEJNYCH ZADAŃ TESTU „RODZINNY PSTRYK”
Pyt.
|
Odpowiedź
|
Ilość punktów
|
1.
|
Dziadek i babcia Jakuba mieszkają w Warszawie.
|
1 pkt
|
2.
|
Dziadkowie i wnuk po zjedzeniu obiadu oglądali zdjęcia.
|
1 pkt
|
3.
|
a) Ludwiś i Paulina b) Magda i Władzio c) Matylda d) Witusia
|
a) - 2 pkt b) - 2 pkt c) - 1 pkt d) - 1 pkt
|
4.
|
c) - 2
|
1 pkt
|
5.
|
b) - rodzina
|
1 pkt
|
6.
|
a) - są rodzeństwem
|
1 pkt
|
7.
|
c) - jego ojca
|
1 pkt
|
8.
|
b) - 1
|
1 pkt
|
9.
|
d) - miała najpierw syna, później wnuka, chciałaby się także trochę zajmować dziewczynką
|
1 pkt
|
10.
|
pradziadek – ojciec dziadka lub babci wuj – brat ojca kuzyn – bliższy lub dalszy krewny bratanek – syn brata
|
2 pkt
|
11.
|
d) - relacje i zdjęcia
|
1 pkt
|
12.
|
d) - pamiątkowe
|
1 pkt
|
13.
|
rodzina – liczna małżeństwo – dobrane pokrewieństwo – bliskie związek – nierozerwalny
|
2 pkt
|
14.
|
c) - ród, rodzina, rodzinny, rodzinka
|
1 pkt
|
15.
|
a) - rzeczownikami
|
1 pkt
|
16.
|
Starannie wykonany rysunek.
|
2 pkt
|
1 - 16
|
Razem
|
24 pkt
| Czytanie ze zrozumieniem – kl. VI „Maria Skłodowsoka – Curie i promieniotwórczość” Ta Starym Mieście w Warszawie w domu pod numerem 16 przy ulicy Freneta mieści się siedziba Polskiego Towarzystwa Chemicznego i znajdujące się pod jego opieką Muzeum Marii Skłodowskiej - Curie. 7 listopada 1867 roku w nieistniejącej już dziś oficynie tego domu, w mieszkaniu rodziny nauczycielskiej Skłodowskich przyszło na świat piąte i ostatnie dziecko. Dziewczynce nadano imiona Maria Salomea. Jej matka, Bronisława, kierowała jedną z najlepszych pensji warszawskich, którą sama w przyszłości ukończyła. Ojciec Marii, Władysław Skłodowski, był również nauczycielem fizyki i chemii, podobnie jak jego ojciec - Józef. Mieszkanie Władysława i Bronisławy Skłodowskich było zawsze związane ze szkołą. Mania, jak ją nazywano w domu, wychowała się wśród rozmów o nauce i nauczaniu. Do największych przyjemności dziewczynki należało obserwowanie, jak ojciec reguluje barometr ścienny, lub zaglądanie do szafy ze szkolnymi przyrządami do nauczania fizyki. Nieprzeciętnie zdolne dziecko, obdarzone niezwykłą pamięcią, w wieku czterech lat nauczyła się czytać. Wśród książek, które czytała znajdowały się podręczniki i dzieła techniczne z biblioteki ojca. W roku 1877 dziesięcioletnią Manię oddano na pensję. Większość koleżanek była o dwa lata starsza. Mimo że najmłodsza w klasie, była najlepszą uczennicą, i to ze wszystkich przedmiotów. 12 czerwca 1885 roku, mając niecałe 16 lat, ukończyła szkołę ze złotym medalem i najwyższą oceną z każdego przedmiotu. W listopadzie 1891 roku Maria Skłodowska wyjechała do Paryża, powodowana pragnieniem studiowania nauk matematyczno-fizycznych... Józef Hurwic Skłodowska - Curie Maria /1367-1954/ polska uczona, pracująca we Francji, współtwórczyni nauki o promieniotwórczości, otrzymała w 1903 wraz z mężem Piotrem Curie, nagrodę Nobla za odkrycie pierwiastków – polonu i radu, oraz powtórnie w 1911 roku za badania nad radem.
OFICYNA - boczne skrzydło kamienicy, z wejściem od podpórka. PENSJA - dawniej ogólnokształcąca prywatna szkoła żeńska, połączona z internatem. POLON, RAD - promieniotwórcze pierwiastki chemiczne. BAROMETR - przyrząd do mierzenia ciśnienia atmosferycznego.
Wykonaj polecenia: 1. Podkreśl szereg, który odpowiada życiorysowi Marii Skłodowskiej: a/ Polka, fizyk, chemia, odkrycie radu i polonu, Nagroda Nobla dwa razy b/ Polka, matematyk, nie odkrycie radu i polonu, Nagroda Nobla jeden raz c/ Francuzka, fizyk, odkrycie radu, bez nagrody Nobla d/ Francuzka, chemia, fizyka, odkrycie wszystkich pierwiastków, Nagroda Nobla dwa razy
2. Zapisz cyfrą arabską, ile lat żyła Maria Skłodowska? ..............
3. Wyobraź sobie, że przyjaźnisz się z rodzicami Marii Skłodowskiej. W roku 1867 wysyłasz do nich list. Zaadresuj kopertę: ........................................................................................................................................................................... ...............................................................................................................................................................
4. Podaj nazwę miasta, w którym urodziła się najwybitniejsza polska uczona: ..............................................................................................................
5. Drugie imię Marii brzmiało: a/ Stanisława b/ Stefania c/ Eleonora d/ Salomea
6. Maria Skłodowska była: a/ jedynaczką b/ miała dwójkę rodzeństwa c/ miała trzech braci d/ miała czworo rodzeństwa
7. Spośród rodzeństwa była: a/ najstarsza b/ średnia c/ najmłodsza d/ druga z kolei
8. Maria urodziła się w rodzinie: a/ chłopskiej b/ inteligenckiej c/ robotniczej
9. Fizyka i chemia: a/ była małej Mani zupełnie obca b/ nie były dziewczynce obce c/ to dziedziny nauki, z którymi panna Skłodowska zetknęła się dopiero na studiach d/ to dziedziny nauki, których Maria Skłodowska nigdy nie poznała
10. Pan Skłodowski był: a/ lekarzem b/ właścicielem żeńskiej szkoły c/ nauczycielem chemii i fizyki
11. Podkreśl zdania prawdziwe: a/ Bronisława Skłodowska była analfabetką b/ żona Władysława Skłodowskiego była osobą wykształconą c/ matka Marii Skłodowskiej prowadziła pensję dla dziewcząt d/ matka Mani nigdy nie pracowała
12. Odpowiedz za pomocą zdania podrzędnie złożonego. Ile lat miała Maria Skłodowska, kiedy nauczyła się czytać? ............................................................................................................................. ................................................................................................................. 13. Sporządź wykres zdania zapisanego w punkcie 12. ...................................................................................................................................................................... ........................................................................ 14. Wykreśl zdanie fałszywe. a/ mała Mania najbardziej lubiła bawić się lalkami b/ zabawy małej Mani były typowe jak na dziewczynkę c/ przyszła uczona najchętniej obserwowała nastawienie barometru, zaś ulubioną zabawą było korzystanie z przyrządów fizycznych d/ Maria Skłodowska była nieprzeciętnym dzieckiem
15. Kiedy Marię oddano na pensję miała: a/ VIII lat b/ IX lat c/ X lat d/ XI lat
16. Dokończ podane zdanie: Maria Skłodowska ukończyła szkołę w wieku lat: .................. 17. Mania była: a/ uczennicą o nieprzeciętnych zdolnościach, najlepszą ze wszystkich przedmiotów b/ przeciętną uczennicą, c/ dzieckiem, któremu nauka sprawiała bardzo dużo trudności d/ uczennicą, która dwukrotnie nie była promowana do następnej klasy
18. Panna Skłodowska była: a/ najstarsza w klasie b/ w tym samym wieku co większość dziewcząt c/ najmłodsza w klasie
19. Maria Skłodowska studiowała: a/ w Warszawie b/ na Uniwersytecie Jagiellońskim c/ w Paryżu d/ w ogóle nie studiowała
20. Mąż Marii Skłodowskiej był: a/ Polakiem b/ Niemcem c/ Rosjaninem d/ Francuzem
21. Podkreśl te określenia, które Twoim zdaniem odpowiadają postaci wielkiej Polki. a/ niezależna b/ samodzielna c/ całkowicie podporządkowana rodzicom d/ niesamodzielna e/ niezaradna f/ decydująca o sobie i swoim życiu g/ zaradna
22. Druga część tekstu o Marii Skłodowskiej to: a/ notatka encyklopedyczna b/ fragment opowiadania c/ cytat z pieśni poświęconej wybitnej uczonej d/ wszystkie odpowiedzi są nieprawdziwe
23. Nagroda Nobla została ustanowiona przez: a/ Amerykanina Antoniego Nobla, wynalazcę żelazka elektrycznego b/ Szweda Alfreda Nobla, wynalazcę dynamitu c/ Polaka Alfreda Nobla, wynalazcę lampy naftowej d/ Niemca Manfreda Nobla, odkrywcę radu i polonu
24. Podkreśl nazwiska tych Polaków, którzy poza Marią Skłodowską - Curie otrzymali Nagrodę Nobla. a/ Henryk Sienkiewicz b/ Maria Konopnicka c/ Jan Brzechwa d/ Władysław Reymont e/ Józef Piłsudski f/ Mikołaj Kopernik g/ Czesław Miłosz h/ Jan Kochanowski, i/ Wisława Szymborska j/ Jan Paweł II
25. Podaj przynajmniej 4 określenia związane z polską noblistką: a/ pracowita b/ .................... c/ ............... d/ .................... e/ ................... OTO PRAWIDŁOWE ROZWIĄZANIA KOLEJNYCH ZADAŃ TESTU „MARIA SKŁODOWSOKA – CURIE I PROMIENIOTWÓRCZOŚĆ”
Pyt.
|
Odpowiedź
|
Ilość punktów
|
1.
|
a) – Polka, fizyk, chemia, odkrycie radu i polonu, Nagroda Nobla dwa razy
|
1 pkt
|
2.
|
67 lat
|
1 pkt
|
3.
|
Sz. P. Bronisława, Władysław Skłodowscy ul. Freneta 16 Warszawa
|
2 pkt
|
4.
|
Warszawa
|
1 pkt
|
5.
|
d) – Salomea
|
1 pkt
|
6.
|
d) – miała czworo rodzeństwa
|
1 pkt
|
7.
|
c) – najmłodsza
|
1 pkt
|
8.
|
b) – inteligenckiej
|
1 pkt
|
9.
|
b) – nie były dziewczynce obce
|
1 pkt
|
10.
|
c) – nauczycielem chemii i fizyki
|
1 pkt
|
11.
|
c) – matka Marii Skłodowskiej prowadziła pensję dla dziewcząt
|
1 pkt
|
12.
|
Maria Skłodowska nauczyła się czytać, kiedy miała cztery lata.
|
2 pkt
|
13.
|
1 N kiedy? 2 P Zdanie podrzędnie złożone okolicznikowe.
|
2 pkt
|
14.
|
c) – przyszła uczona najchętniej obserwowała nastawienie barometru, zaś ulubioną zabawą było korzystanie z przyrządów fizycznych
|
1 pkt
|
15.
|
c) – X lat
|
1 pkt
|
16.
|
16 lat
|
1 pkt
|
17.
|
a) – uczennicą o nieprzeciętnych zdolnościach, najlepszą ze wszystkich przedmiotów
|
1 pkt
|
18.
|
c) – najmłodsza w klasie
|
1 pkt
|
19.
|
c) – w Paryżu
|
1 pkt
|
20.
|
d) – Francuzem
|
1 pkt
|
21.
|
a) – niezależna b) – samodzielna f) – decydująca o sobie i swoim życiu g) – zaradna
|
2 pkt
|
22.
|
a) – notatka encyklopedyczna
|
1 pkt
|
23.
|
d) – Niemca Manfreda Nobla, odkrycie radu i polonu
|
1 pkt
|
24.
|
a) – Henryk Sienkiewicz d) – Władysław Reymont g) – Czesław Miłosz i) – Wisława Szymborska
|
2 pkt
|
25.
|
zdolna, samodzielna, zaradna, solidna
|
2 pkt
|
1 - 25
|
Razem
|
31 pkt
| Opracowała:Wioletta Sobczyk |